Ene watte? Een paradigma shift.

Begin deze week heb ik, in blog #1 PLASTIC, toegelicht wat dit voor mij betekent. Nog niet gelezen?
Ben je klaar voor de volgende shift? Dit is geen leuke column, maar wel een goede!

 

PARADIGMA SHIFT TWEE: KOOLHYDRATEN

Wat:

Koolhydraten! Ook wel SUIKER genoemd. Mensen zijn verslaafd aan suiker en fabrikanten zijn verslaafd aan suiker toevoegen in alles wat los- en vast zit. Zonder suiker geen verkoop, moeten ze gedacht hebben, voordat ze ons allen verslaafd maakten. Suiker is, na roken, de grootste bedreiging voor de volksgezondheid. Wereldwijd. En dat geldt ook voor de suikervervangers, weliswaar minder schadelijk, maar even dom als een e-sigaret. De industrie heeft ons verslaafd gemaakt aan pizza’s, noedels, witbrood, toastjes, Pringles, Franse frietjes, Red Bull, cola, sinas, Danoontje, Fristi. Gif, gif en nog eens gif. En wij maar denken dat we uitgebalanceerd eten. Diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten, kanker.

Waarom:

Het zou mij niet verbazen als Coca-Cola aandelen Pfizer heeft of andersom. “Maken wij ze ziek, doen jullie net of je ze beter kunt maken!” Hahaha, lachen tijdens de aandeelhoudersvergaderingen.

Suiker is goedkoop, lekker en verslavend. Lijkt mij een goeie marketingpitch!

De industrie zoekt volkomen terecht naar manieren om zoveel mogelijk te kunnen verkopen, zoveel mogelijk winst te kunnen maken en zoveel mogelijk continuïteit van dienst te creëren. Het is volkomen logisch, dat industrieën inspelen op menselijke verslavingen.

Hoe anders:

Mijn tip (want klagen kan iedereen): gebruik brood als een feestje op zondag. Lekker zelfgemaakt en vers gebakken. Stop met achteloos een halve mik naar binnen te schuiven en hou jezelf niet voor de gek dat je anders rammelt van de honger; zonder eiwitten stop je helemaal niets in je lijf, behalve brandstof. En brandstof die je niet gebruikt gaat in de batterij, hetgeen een ander woord voor dikke kont is.

Brood = suiker, vooral witbrood en goedkoop tarwebrood. Pasta = suiker. Rijst = suiker. Vlees en vis zijn eiwitten (bouwstoffen dus). Volkorenbrood of nog beter, roggebrood, bevat complexere koolhydraten, die wat meer energie kosten om op te nemen door het lichaam. Daar word je dus minder dik van en je hebt ook minder snel trek na het eten ervan.

Halveer de hoeveelheid aardappelen, rijst en pasta die je eet. Gebruik eens een courgette of wortel om pasta van te maken. Of zoete aardappel, kikkererwten, linzen. Daar zitten, naast koolhydraten ook andere voedingsstoffen in. En mijn gemakkelijkste tip: KOOP VOEDSEL ZONDER STREEPJESCODE.

 

PARADIGMA SHIFT DRIE (voor wie nog verder lezen wil; je mag dit ook in delen lezen): VLEES.
PARADIGMA SHIFT VIER (logisch als je over 130 rijden spreekt): JE AUTO.
PARADIGMA SHIFT VIJF: ROKEN.
PARADIGMA SHIFT ZES: ONS ONDERWIJS.
PARADIGMA SHIFT ZEVEN: ONZE WERKMENTALITEIT.

Deze volgen de komende dagen.

 

PS: Op alle door mij genoemde paradigma shifts zijn uitzonderingen te bedenken. Misschien ben jij dat zelf wel. In dat geval; ga niet de strijd aan met mij om te discussiëren over mijn gelijk of ongelijk. Deel je mening op een manier waarop jij denkt dat het goed is. En geef ieder mens de ruimte dat ook te doen.

Geef een antwoord