Beste kleine ondernemer, collega trainer en collega coach,

Voor het geval je aanstaande zaterdag had gepland om je zorgvuldig opgebouwde mailinglijst van de laatste jaren te gaan wissen op grond van de AVG, deel ik je graag een andere invalshoek.

Ik heb een POLL gehouden op Facebook en uit die poll blijkt, dat nog geen 4% (1 op de 26) de moeite neemt om jouw OPT-IN mail te lezen.

Allereerst; het wordt zaterdag prachtig weer, dus ik zou gewoon het park of de zee opzoeken en van de zon gaan genieten.

Ten tweede; De AVG is al twee jaar van kracht. Op 25 mei 2018 verandert er dus helemaal niets. Althans, niet juridisch. Je bent dus niet opeens strafbaar of zo.

Stel…

… je hebt je bedrijf al een jaar of 12 en je communiceert met je klanten via Outlook en sinds een paar jaar ook via Facebook en Whatsapp. Misschien heb je zelfs Mailchimp! Mensen hebben een product of een dienst bij je afgenomen en je hebt ze een rekening gestuurd, die ze keurig betaald hebben. Dan beschik je waarschijnlijk over hun NAW-gegevens, e-mailadres en één of meerdere telefoonnummers. In je bankafschriften kun je zelfs hun rekeningnummer herleiden!  Allemaal data die klanten op eigen initiatief met je gedeeld hebben op het moment dat ze het product of de dienst bij je afnamen. Of dat ze informatie bij je vroegen over jouw product of dienst.

Nu kan het zo zijn, dat jouw dienst (of product) regelmatig een update krijgt of nieuwe ontwikkelingen ondergaat. Jouw klanten bevinden zich dan mogelijk in een mailinglijst, want ze willen daarvan op de hoogte blijven. Of jij wil dat. Evengoed je recht. Heb je ze daar zelf ingezet zonder toestemming, dan heb je een klein issue. Een klein, want, je kunt iedere klant vragen om zich uit te schrijven, wanneer ze eigenlijk nooit in jouw lijst hadden willen worden opgenomen. Dit heet een OPT-OUT. Deze opt-out had je ook al in iedere nieuwsbrief onderaan de pagina staan, toch?

Wat ook belangrijk is om te doen, is om de mensen in jouw adressenbestand uit te leggen hoe je met hun gegevens omgaat. Ben je van plan de gegevens ooit de delen met een andere partij voor cross-marketing doeleinden of hou je die data alleen voor jezelf? 

In dat laatste geval ben je al een ongelofelijk brave burger en hoef je niet echt bang te zijn dat de ‘AVG-FIOD’ binnenkort met loeiende sirenes je Appletje in beslag komt nemen en je voor jaren de cel in draait.

Nog een goed idee is, om, wanneer je je klanten op de hoogte brengt van jouw privacy maatregelen en ze een OPT-OUT geeft, ze meteen te wijzen op dat super leuke item dat je dit seizoen aanbiedt of die geweldige cursus die je onlangs hebt geïntroduceerd. Waarom? Laat me het uitleggen…

Ik heb een POLL gehouden op Facebook en uit die poll blijkt, dat nog geen 4% (1 op de 26) de moeite neemt om jouw OPT-IN mail te lezen. Dus als je zaterdag je mailinglijsten gaat wissen, mag je voorspelbaar van de 2500 mensen die je in 12 jaar hebt verzameld er 96 overhouden en 2404 wissen. JIJ BENT TOCH NIET GEK??

Er is waarschijnlijk iemand, die bedacht heeft dat reclame versturen een duivelse activiteit betreft. En hoewel er jaarlijks hele bossen worden gekapt voor foldertjes en advertentie-magazines, wordt de digitale, niet vervuilende nieuwsbrief een kopje kleiner gemaakt.

Dat zelfde type mens haalt zich in zijn hoofd dat achter iedere ondernemer een datalek schuilt. De paranoia ten top. Om soortgelijke paranoia worden wereldwijd moeiteloos miljoenen flesjes water en tubes onschuldige handcrème weggegooid bij douane controles. We gaan zorgvuldig ondernemen toch niet strafbaar stellen?

Dus, lieve ondernemer. 

Behoudt uw adressenbestanden!

Stuur uw klanten een OPT-OUT en een duidelijke Privacy Verklaring

Besef dat 96% van uw klanten dit bericht niet opent. Never mind…

En dat dit aantal verdubbelt nu iedereen zo’n 25 AVG-mails per dag ontvangt

Maak van de gelegenheid gebruik om in deze zelfde mail uw bedrijf of dienst opnieuw onder de aandacht te brengen

En bedenk dat als u niets oneigenlijks met uw bedrijfsgegevens (want dat zijn het ook) onderneemt, er waarschijnlijk niets aan de hand zal zijn…

Geef een antwoord