Make mistakes. It means you're making decisions!

Heeft een gevolg altijd een oorzaak? Tja. Met wat een rare vragen kan een mens zich zoal bezig houden, niet? Of gevolgen oorzaken hebben. Binnen NLP beschouwen we het als een overtreding in ons wereldbeeld, om te redeneren in oorzaak en gevolg. Zoiets bestaat niet, zeggen we dan.

Hoe bedoelen we dat?
Wel, je kunt het leven namelijk ook zien als een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Je drukt op een knopje op de muur en het licht gaat aan. Oorzaak-gevolg zou je denken. Maar nee. Wij zien dat als twee los van elkaar staande elementen. Het licht zou immers ook niet aan kunnen gaan. Of het knopje kan afbreken.

Binnen dit kader is oorzaak – gevolg denken misschien wat onzinnig. In mijn coachpraktijk kom ik helaas veel oorzaak-gevolg redeneringen tegen, die kant-noch-wal raken. Mensen met hechtingsproblematiek omdat hun vader een kille, harde man is. Dat klinkt voor mij even logisch als dat ADO Den Haag wint van PSV omdat er op de snelweg tussen New York en Boston een file staat van 17 kilometer.

Ons brein wil graag geloven, dat de ene ervaring de andere tot gevolg heeft. Echter, die gedachte maakt ons in sommige gevallen gevangene van ons eigen wereldbeeld. En dat ervaren we meestal in de vorm van angst, beklemming, niet vooruit kunnen of ‘het niet meer zien zitten’.

Als je vader al een kille man was, dan had je net zo goed de meest verbindende persoon op aarde kunnen zijn. Er lopen miljoenen mensen op deze wereld met kille vaders rond en die zijn allemaal op hun eigen manier aan het leven. Door jouw probleem op te hangen aan je kille vader, die misschien al lang niet meer onder ons is, leg je de schuld en de oplossing bij iemand anders, die niet eens meer bestaat. Weg, kans op herstel. Einde oefening. De rest van je leven slijten met deze ellende.

Ammehoela. Dat jouw vader een kille man was, is misschien een subjectief gegeven. Maar hoe jij jouw eigen leven hebt vormgegeven is vooral je eigen keuze geweest. En als je ervoor hebt gekozen om je door die man te laten beïnvloeden (en ik ben niet gek, dat gaat vaak best vanzelf, I know), dan kun je er ook voor kiezen je door anderen te laten beïnvloeden. Mensen met invloed op je, waar je wel krachtig of gelukkig van wordt.

En toch… Toch… kan oorzaak-gevolg denken je helpen. Het helpt veel mensen in de put, maar het helpt ook veel mensen vooruit.

Begin dit jaar stelde ik me een prachtig gevolg voor. Ik stelde me voor hoe een gezond, strak lichaam het gevolg kon zijn van iets. De groei rondom mijn middel mocht weer terug omhoog naar mijn borstkas, om het effe plastisch uit te drukken. Als dit het gevolg van iets mocht zijn, wat zou dan de oorzaak zijn? Terugkijkend op Kerstmis en Oud- en Nieuw kon ik de oorzaak voor hoe de situatie er toen voor stond wel herleiden. Ahum…

De oorzaak voor het door mij gewenste gevolg werd een strenge:

  • Aan de slag met een personal trainer
  • Frisdrank met suiker (en zoetstof) schrappen uit het menu
  • Koolhydraten wat minder, groenten en eiwitten wat meer
  • Elke dag mijn oefeningen (squads, lynches, opdrukken) doen

De oorzaak van het gevolg werd een BESLISSING. Of een besluit. Welk woord je kiest. Ik BESLOOT om mijn agenda in te ruimen voor sport. Ik besloot een personal trainer te betalen voor het betere beulwerk. Ik besloot ’s morgens 15 minuten in te ruimen voor oefeningen. Ik besloot andere dingen in mijn supermarktkarretje te leggen. Ik besloot, besloot en besloot.

Inmiddels ben ik pas 4 weken verder en ik zie nu al RESULTAAT. Buik strakker, schouders breder, spierpijn, fris in het hoofd (gek eigenlijk, dat je van frisdrank helemaal niet fris wordt…), kan de wereld helemaal aan.

Moraal van dit verhaal: Als je toch besluit dat oorzaak-gevolg denken iets voor je is, verander het dan naar BESLISSING – RESULTAAT denken. Besluit om je wel of niet iets van een situatie aan te trekken. Ga in je hoofd langs je huisregels en wees je ervan bewust of ze je van de wal in de sloot, van het kastje naar de muur of naar iets goeds zullen leiden. Fuck jouw huisregels, die je naar sloot of muur brengen. Formuleer een gewenst resultaat en werk daar naar toe met nieuwe regels.

Een voorbeeld, als afsluiter. Je voelt je niet meer zo lekker in je huidige baan. Je kinderen herkennen je niet meer en als je naar je trouwfoto op het nachtkastje kijkt, betrap je jezelf erop, dat je een ouwe lul aan het worden bent. Die je niet wil zijn!

Bedenk dan eerst hoe je wel wil zijn en bedenk vervolgens, welk besluit ertoe gaat leiden, dat jij dat nieuwe resultaat, jezelf in 2.0, zult gaan bereiken. Sla je bij je baas met je vuist op tafel en zeg je dat hij op kan rotten? Ga je op zoek naar je passie en ga je daar werk van maken? Ga je ervoor zorgen, dat je je omringt met mensen die je waarderen voor wie je bent? En afscheid nemen van mensen, die dat niet doen? Welke huisregels zul je daarvoor opzij mogen zetten? Hoe zou dat voelen? Magie!

Wakker geworden? Ga je besluiten nemen? Noten kraken? Lukt je dat? Dan wens ik je een gezegend 2016 en verder toe.

Geef een antwoord